maanantai 30. huhtikuuta 2012

Kolmiulotteisia töitä

Kuvanveiston kurssilla syksyllä 2011 teimme aluksi kipsistä reliefin. Varsinainen kuvanveiston työ oli kuitenkin torson tekeminen. Aloitimme veistämällä savesta mallin mukaan torsoa, tähän keskityimme monta monta tuntia. Pidin tätä erittäin hyvänä, sillä pikkuhiljaa torson kolmiulotteisuus alkoi hahmottua ja käsi työskenteli silmän antaman informaation mukaan. Opettajamme Toni Lehtola ohjeisti meitä työskentelemään niin, että emme katsoneet savikimpaletta, vaan pidimme katseen mallissa ja annoinne käden tehdä työtään saven kimpussa. Opettaja lähetti meitä myös aika ajoin tauolle...
Vihdoin saimme savivaiheen finaaliin ja ryhdyimme tekemään muottia. Oma muotintekoni koki pieniä vastoinkäymisiä, yksi saviseinämä romahti ja siksi valmiin torson etupuolen muodot menivät hiukan pilalle. Toinen vastoinkäyminen sattui kun olin lopulta saanut kipsimuotin valmiiksi ja rautalangalla sidottua ja ryhdyin kaatamaan kipsivelliä muottiin, huomasinkin että muotti vuosi saumoistaan ja todella reilusti! Opettajan avustuksella sain kuitenkin jotenkin muottini kipsivellinpitäväksi ja lopulta työn ja tuskan kautta torsoni valmistui. Perusteellisen opetuksen myötä uskon että kipsiveistoksen tekemisen periaate on nyt hallussa!





Keväällä 2012 osallistuin Pasi Vainionpään pitämään keramiikan lyhytkurssiin. Kolmena viikonloppuna kokoonnuimme tekemään keramiikkaa ja saimme samalla Pasilta tarkkoja ja ammattimaisia ohjeita saven työstämiseen.
Aloitimme naamari-teemalla, sanomalehtikääreen päälle aloimme muotoilla savilevystä naamarin muotoa. Oma ideani hahmottui pikkuhiljaa, yhdistin ihmiskasvot ja jäniksen korvat, lisäsin vielä toiseen korvaan kruunun. Valitettavasti tästä työstä en saa tähän blogiini vielä kuvaa, sillä teos on edellen koululla, mutta kevätnäyttelyn jälkeen lisään kuvan tämän tekstin yhteyteen.
Lähdin tietoisesti työstämään savesta ihmisen kasvoja. Halusin muutenkin keskittyä ihmishahmon käsittelyyn.
Siksi toisena työnäni tein istuvan, lintua sylissään pitävän pojan. Pienoispatsaan teossa tuli kiinnittää huomiota myös siihen, että saviseinämä ei tule liian paksuksi, jotta työ ei hajoa poltossa.
Tässä kuva patsaasta, mutta työ on sikäli edelleen kesken, että heti tilaisuuden tullen maalaan sen akryylillä ja sen jälkeen lisään vielä lakkakerroksen. Tästä tulee siis myös myöhemmin uusia kuvia.













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti